Kom igång med e-sim

E-sim innebär att sim-kortet är inbyggt i mobilen. Istället för att stoppa in ett fysiskt kort av plast i mobilen för att kunna ringa, behöver du aktivera ditt e-sim. Här hittar du all hjälp du behöver för att komma igång.

Bra att veta:

Vill du beställa och aktivera ditt e-sim?

Vanliga frågor om e-sim

  • Du som äger abonnemanget kan enkelt beställa e-sim själv i Mitt Telenor. Om du inte äger abonnemanget får du be ägaren att beställa åt dig.

    Tips! Ta först reda på om din mobil kan ha e-sim. Läs om vilka enheter som stödjer e-sim

  • Eftersom ett e-sim hör ihop med mobilen på ett annat sätt än ett sim-kort, behövs ett nytt när du byter mobil.

  • Om du har skannat QR-koden med en annan mobil än den som abonnemanget som är kopplat ditt e-sim ska användas med, måste du beställa ett nytt e-sim. Det gör du i Mitt Telenor här på webben eller i vår app.

     

  • Nej, QR-koden som du aktiverar e-sim med är en värdehandling och därför skickar vi den inte via mejl. Du kan alltid nå din QR-kod via Mitt Telenor.

  • Dual sim innebär att du kan ha två abonnemang kopplade till mobilen. Perfekt för dig som vill ha ditt företagsnummer och privata nummer på samma mobil. 

    Hur det fungerar rent praktiskt är olika på olika mobiler. På vissa finns det plats för två sim-kort, men man kan såklart även använda e-sim

  • Om du har beställt ett e-sim ligger det redo att aktivera i Mitt Telenor direkt efter köp. 

    Ser du inte detta beror det förmodligen på att det inte är du som äger abonnemanget. För att aktivera ditt e-sim behöver du scanna QR-koden som abonnemangets ägare ”har i sin mobil”. Be hen logga in i appen Mitt Telenor, och dela koden med dig därifrån. 

  • E-sim och sim-kort har samma funktion och säkerhet.